class="page-template-default page page-id-171"

Scholenproject Kunst in de klas

Vliegend varken, naar idee van Tygo Mekel

De leerlingen van groep 8 van de basisscholen in Zuidlaren bezoeken in kleine groepjes een kunstenaar uit het dorp in het kader van het project kunst in de klas. De 8 deelnmende kunstenaars beoefenen een diversiteit van verschillende kunstvormen: striptekenen, theater,living statues, steeldrums, werken in de natuur, toegepaste kunst in blauw, impressionistische en abstracte schilderkunst. Margot Noot werd voor dit project benaderd vanwege haar kleurijke geabstraheerde manier van werken. De leerlingen bezoeken eerst de kunstenaar in zijn/haar werkomgeving. In de vorm van korte interviews proberen ze een beeld te krijgen van de kunstenaar en zijn werk. Zo ontstaan 8 door leerlingen gemaakte profielschetsen van de diverse kunstenaars. Na de presentaties van deze schetsen kunnen de leerlingen kiezen voor een workshop bij de desbetreffende kunstenaar. In november verwacht Margot Noot een aantal groepen leerlingen in haar atelier, die zelf abstracte schilderijen gaan maken.


Workshops op het Zernikecollege

Cultuurmarathon

Dit jaar heb ik voor de tweede keer een workshop beeldhouwen verzorgd op het Zernikecollege. Deze school voor voortgezet onderwijs in Groningen, Haren en Zuidlaren besteed in de maand mei een hele week aan een scala van culturele activiteiten. Voor de kunstzinnige activiteiten worden kunstenaars uit de gemeentes Groningen, Haren en Tynaarlo benaderd. De leerlingen zijn zeer gemotiveerd. Na een hele dag beeldhouwen zitten ze onder het stof, maar dat deert ze niet. Het resultaat telt. Dit tweede jaar mocht ik leerlingen verwelkomen, die ook vorig jaar mijn workshop beeldhouwen hadden gevolg.

Cartoon tekenen met leerlingen

Een brugklas van de onderbouw van het Zernikecollege in Zuidlaren heeft in groepjes van 5 รก 6 leerlingen een ochtend cartoontekenen gevolgd. In deze periode stond in de media de aanslag op Charlie Hebdo centraal. In de voorbespreking met de leerlingen bleek de impact van het niet je mening kunnen geven in een cartoon.

De leerlingen lieten zich niet afschrikken en maakten cartoons met een duidelijke boodschap.

Ik heb bewondering voor de wijze waarop het Zernikecollege cultuuronderwijs vorm geeft.